My VVIP

..LIKE LA BLOG KITE..

cinta membodohkan, atau yang bercinta itu bodoh?

Assalamu'alaikum w.b.t..

kadang kadang, Jannah naik buntu bila tengok kegagalan kawan kawan bercinta.. tak kisah la lelaki atau perempuan, masing masing mengalami masalah yang hampir serupa.. 

"DIA CURANG.. PADAHAL AKU SETIA SETENGAH MATI.."

tiap kali diorang mengadu, Jannah tak tau nak cakap apa melainkan perkataan SABAR, SABAR, SABAR dan terus SABAR.. sakit? memang sakit kalau pasangan kita curang kan? rasa macam kena tikam bertubi tubi dari belakang.. musnah kepercayaan.. cinta jadi benci, tapi tak dapat nak melupakan.. perit sangat sangat rasanya..

honestly, Jannah tak reti nak pujuk teman teman yang putus bercinta.. bukan sebab tak berperasaan.. tapi mungkin Jannah ni dah terlalu lali dengan makna CURANG tu sendiri.. mana taknya, 4 kali kena tikam, mesti la dah lali.. abaikan cerita Jannah tu dulu.. tak seronok cerita pasal masa lalu Jannah ni.. ;)

back on the topic.. sorry kalau tajuk tu macam tak kena.. tapi hopefully, at the end of this story you'll realize the truth of this stupidity of love.. ada yang kata, cinta tu indah.. membutakan mata dan hati mereka yang hanyut di alamnya.. ke lautan api sanggup kurenangi, ke puncak Eutophia pon kuikut kamu.. segala kemahuan dan kehendak disanggupi, asalkan dapat membuktikan sedalam mana cintaku padamu.. masa bercinta semuanya indah.. kentut bole jadi wangi, mulut bau petai bole jadi bau durian.. indah kan masa bercinta?

TAPI.. bila cinta dikhianati? masing masing menuding jari.. yang ternyata JELAS bersalah menafikan sekeras kerasnya.. yang tak bersalah pon jadi salah.. yang dulunya baik bertukar JAHAT.. segala madu menjadi RACUN.. sampai ada yang hilang pertimbangan.. sampai bertindak mengelar pergelangan tangan, pil berlebihan, makan racun tikus, minum air sabun.. semata mata untuk melampiaskan kekecewaan yang bersarang di hati.. 

PERSOALANNYA.. perlu ke merosakkan diri sendiri? adakah sekeping hati yang hancur berderai tu akan bertaut kembali dengan membinasakan diri sendiri? mengapa perlu bertindak BODOH demi cinta? adakah nilai cinta dan kesetiaan tu dapat ditebus dengan kehilangan nyawa yang dianugerahkan oleh ALLAH S.W.T? kita sibuk memikirkan cinta yang musnah, sibuk membahayakan diri sendiri.. tapi pernah tak kita terfikir, betapa tergurisnya hati MAK AYAH melihat kekecewaan yang terlampau tu? 

"aku tatang kau, aku jaga kau, aku besarkan kau.. aku susukan kau dengan sepenuh kasih sayang.. kemahuan kau aku penuhi.. selama 20 tahun aku bergadai nyawa untuk nyawamu.. tapi kau tegar membunuh diri kerana cinta? apakah kasih sayang kekasih tu lagi MULIA dari kasih sayang mak ayah kau?"

tolong la.. kepada sape sape yang gagal bercinta tu.. please guys, dont do this to your parents.. hargai nyawa, pegang AMANAH Tuhan ni dengan sebaik baiknya.. jangan disebabkan cinta, kau bertindak bodoh.. jadi gila menurut kata hati.. yakin la dengan janji ALLAH S.W.T..

"lelaki yang baik untuk wanita yang baik.. segalanya di muka Bumi ini diciptakan berpasangan.. mungkin bukan di dunia kau bertemu jodoh.. tapi di akhirat? 1000 kali lebih baik yang dijanjikan untuk dirimu.. bersabar.. cinta itu sebahagian daripada ujian ALLAH terhadapmu.. bukan kerana DIA membencimu, tetapi DIA menyayangimu kerana DIA Lebih Mengetahui kelebihanmu.."



p/s : maaf la.. tiba datang mood nak bersastera dan menjiwang kejap.. semoga jadi pengisian yang bermanfaat ye.. ;)

terima kasih sebab sudi baca :D

10 comments:

Dunia Nadiah said...

saya la salah satunya

+_Miss.Jannah_+ said...

Nur sayang.. takmo sedih sedih okay? ;)

alif ismail said...

cinta yang curang memang tersangat menyakitkan...

dan alif fobia pada cinta manusia..

alif ismail said...

terrer ape... course cikai2 je...sesuai lah dgn insan yang tak bape pandai mcm alif ni...

~iz~ said...

manusia hatinya berbagai2..:)

ada yg kuat ada yg lemah..
hanya satu la harus kita jadikan pedomman..cintailah Allah yg esa kita pasti xkan kecewa..:)

Asyieq-iN Rkey said...

ade orang cakap kt sy...cinta cume untuk orang bodoh..sy hanya mampu senyum...mungkin die belom rasa cinta tu ape..huhuh

Ly_Tulip said...

okay..pjg sgt entri..akk malas nak bace..plus entri ni jiwang..x minat...hehe...Tp, apabila di curangi saket die memang teramat2 sgt!!!

+_Miss.Jannah_+ said...

haha, tu la.. jannah pon tak sanggup nak baca balik post ni.. it's not like me la..hehe

Ly_Tulip said...

jgn kate...once kamo da dpt jejaka yg kamo syg, kamo akan rasa sumthing...
*pengalaman kawan* ;p

+_Miss.Jannah_+ said...

ececece... ye ke pengalaman kawan? :p

insya Allah.. kalau ada pon Jannah takkan mengharap selagi dia tak hantar tanda ;)